check

Tilbake til en ny hverdag

Nå er vi på vei tilbake til kontoret. Når vi skal videre - er det flere forhold vi må ta hensyn til.

Hvor langt har deres virksomhet kommet i forberedelsene? 

Dette er en kort test som stiller noen aktuelle spørsmål i forhold til høstens hybride arbeidshverdag - der vi trenger innsikt i både tradisjonelle og digitale arbeidsformer. Når vi kombinerer disse - snakker vi om en hybrid arbeidshverdag. 

Testen er aktuell både for ledere, tillitsvalgte, verneombud og arbeidsmiljøutvalg. 

Du må ha gjennomført 70 % av gode forberedelser for å bestå testen! 

Hensikten med testen er å danne grunnlag for diskusjon og refleksjon - samtidig som vi kun vet en ting sikkert, morgendagens arbeidsliv handler om endring. Tilfører vi struktur til endringen - skaper vi mestring. 

Er du klar for å ta testen? 

Du vil få se svaret når du er ferdig! 

Klikk knappen for å starte

Start

Spørsmål 1 av 11

 

Har deres virksomhet gjennomført en eller flere arbeidsmiljøkartlegginger siden 12 mars 2020? 

A

Ja

B

Nei

C

Usikker

Spørsmål 2 av 11

Har dere benyttet digitale verktøy i samhandling mellom ansatte? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 3 av 11

Har dere benyttet digitale verktøy i samhandling mellom ansatte og virksomhetens kunder / brukere? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 4 av 11

Har dere kartlagt kompetansebehov i forbindelse med digitale verktøy virksomheten kan benytte i samhandling mellom kollegaer og / eller med virksomhetens kunder / brukere? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 5 av 11

Hvordan ser dere for dere organiseringen av virksomheten fra høsten 2021? 

(Velg alt som gjelder)
A

Vi ser for oss organisering tilbake i de kontorfasiliteter vi benyttet før pandemien

B

Vi ser for oss hovedsakelig å benytte hjemmekontor eller andre modeller for distribuerte kontor

C

Vi ser for oss å benytte nye organiseringer vi ikke hadde før pandemien - som satelittkontor (hubs) der ansatte arbeider i mindre grupper, eller liknende nye organiseringer vi ikke tidligere har benyttet

D

Vi ser for oss å benytte en kombinasjon av tidligere kontorfasiliteter og hjemmekontor (hybrid)

Spørsmål 6 av 11

Har dere kartlagt de ansattes preferanser i forhold til organisatoriske forhold i høst og tiden fremover? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 7 av 11

Har dere involvert tillitsvalgte / verneombud / arbeidsmiljøutvalg eller andre representanter for de ansatte  i høst og tiden fremover når det gjelder preferanser for organisatoriske forhold? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 8 av 11

Er du enig eller uenig i en slik påstand: "Vi har opplevd et økt konfliktnivå i perioden vi har lagt bak oss"

A

Enig

B

Uenig

Spørsmål 9 av 11

Hvilke type konflikter ser dere for dere kan øke i tiden som kommer?

A

Verdikonflikter

B

Interressekonflikter

C

Sakskonflikter

D

Rollekonflikter

E

Vi forventer et redusert konfliktnivå

Spørsmål 10 av 11

Har dere gjennomført kartlegginger av organisasjonskulturen siden 12 mars 2020? 

A

Ja

B

Nei

Spørsmål 11 av 11

Hvordan kommuniserer organisasjonen virksomhetens kultur tradisjonelt? 

A

Gjennom adferd (uttrykte følelser - handlinger og adferd som er synlige for alle, eksempelvis et fotballag som jubler på banen etter scoring i en viktig kamp eller liknende samhandling som skaper samhold)

B

Gjennom verbale uttrykk (historier og fortellinger om organisasjonen og de ansatte, eksempelvis gjennom å trekke frem enkeltansatte som premieres for sin innsats som månedens ansatt eller liknende)

C

Gjennom materielle uttrykk (fysisk utforming av lokaler - arkitektur og gjenstander, eksempelvis et konsulentfirma med formelle rammer eller en domstol som legitimerer sin autoritet)

D

Gjennom strukturelle uttrykk (rutiner, rammer, prosedyrer, ritualer og belønningssystem - eksempelvis faste dager for fysiske møter eller andre strukturer som belønner / fasiliterer ensartet praksis)

Bekreft og send inn