Konflikthåndtering som fagområde

 

Et nivåbasert perspektiv

 

 

Hva er konflikthåndtering?

 Konflikt er en naturlig del av arbeidslivet. Når vi snakker om konflikt, handler det ofte om en form for motstand - mellom mennesker, interesser eller verdier - som må håndteres.

I en sunn organisasjonskultur kan konflikter være konstruktive og utviklende, slik vi ser i gruppepsykologiske modeller. Andre ganger dreier det seg om interessekonflikter, motstridende krav eller uønskede episoder som skaper utrygghet og krever handling. Stadig flere yrkesgrupper opplever også det vi omtaler som arbeidssituasjoner med høyt konfliktnivå - som ansatte innen justissektoren, helsevesen, sosialsektor eller innen utdanning. Her har lovgiver definert tydelige krav for å verne eksponerte ansattgrupper. 

Ved å forstå konflikters ulike former - og gjennomføre målrettede tiltak - kan virksomheter styrke både det psykososiale arbeidsmiljøet og den samlede organisasjonskulturen. 

1: Forebygging

Kurs og opplæring i konfliktforståelse, kommunikasjon og kulturbygging. 

B: Tidlig intervensjon

Verktøy for å identifisere eskalerende situasjoner og håndtere dem før de blir alvorlige.

C: Håndtering og oppfølging

Rådgivning og støtte ved alvorlige konflikter, inkludert psykologisk debriefing og tiltak. 

Hvorfor oppstår konflikter i arbeidslivet?

Konflikter kan oppstå på mange nivåer og områder:
  • Uenighet om mål, verdier eller rolleforståelse
     
  • Ubalanse i maktforhold og forventninger
     
  • Kommunikasjonssvikt og uklare rammer
     
  • Opplevelse av urettferdighet eller manglende anerkjennelse
     
  • Ytre press og krav mot ansatte i organisasjonen  

Et bevisst forhold til slike risikofaktorer gjør det mulig å forebygge og håndtere konflikter før de eskalerer. Vi arbeider ut fra våre publiserte modeller for nivåbasert konflikthåndtering. 

Eksempel på implementering av nivåbasert konflikthåndtering

Våre spesialrådgivere Ole Andre Bråten og Anette Falkum har utviklet ulike modeller for konflikthåndtering - tilpasset og publiserte for de mest eksponerte virksomhetene, som ofte møter konflikter på jobben. 

I håndboken for ansatte i justissektoren - presenteres en modell for hvordan ansatte i eksempelvis politiet kan møte konflikter ut fra ulike nivå. Her presenteres også hvordan kommunikasjon benyttes i ulike faser. 

Slik trener vi også andre virksomheter i profesjonell konflikthåndtering - fra forebygging av misforståelser gjennom konfliktdempende kommunikasjon (lavt konfliktnivå) til håndtering av fastlåste konflikter ved bruk av forhandlingsbaserte teknikker (moderat konfliktnivå). For utvalgte virksomheter gjennomføres praktisk opplæring i høyt konfliktnivå.  

Les mer hos vår samarbeidspartner Cappelen Damm Akademisk

Når bør dere ta kontakt med oss?

✔ Ved vedvarende uro eller uenighet i en gruppe

✔ Når ledere står i krevende personalsitulasjoner

✔ Ved varslinger, samarbeidsproblemer eller psykososialt stress 

✔ Ved foreliggende risiko for vold og trusler om vold mot deres ansatte

✔ Når dere ønsker å styrke kompetansen i forebygging og håndtering

Arbeidsmiljølovens krav vil være dimensjonerende for arbeidet i den enkelte virksomhet. Det betyr at kartlegging av risikofaktorer er et naturlig første steg i en ønsket prosess. Samtidig tilbys generelle kurs i konflikthåndtering. 

Få et uforpliktende tilbud på organisasjonsutvikling, kurs, foredrag eller digital opplæring i konflikthåndtering

Vil du vite mer om hvordan vi kan tilpasse opplæring i konflikthåndtering for din virksomhet? Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med et uforpliktende forslag til opplegg.

Vi deler ikke deres informasjon med andre.