KONTAKT

 

 

 

 

 

 

 

 

Digitalt spesialkurs for alle som arbeider med barn og unge

Hvordan møte utfordringen med vold og trusler i skolen?

Målgruppe: Lærere, skoleledere, pedagogisk-psykologiske rådgivere, rådgivere, sosiallærere

Vold og trusler er et samfunnsproblem som i økende grad berører oppvekst- og utdanningssektoren. 

Dette kurset lærer deg å forebygge faresituasjoner, og du får innsikt i forskningsbaserte teknikker for konflikthåndtering som kan brukes i et bredt spekter av situasjoner. Kurset er praktisk rettet.

Du vil også få presentert metoder for praktisk trening, slik at du kan øve på ferdighetene du har lært. Som deltaker vil du et nytt perspektiv på hvordan du sammen med dine kollegaer kan oppnå økt trygghet gjennom å forebygge og håndtere alvorlige hendelser i skoler og utdanningsinstitusjoner.

Dette lærer du: 

·       Strategier og metoder for å forebygge vold i skolen

·       Kommunikasjon som verktøy i konflikthåndtering

·       Risikovurdering, mental forberedelse og mestring av hendelser

·       Strategier og metoder for oppfølging av eksponerte ansatte

·       Praktisk beslutningstaking ved bruk av scenariobaserte caser

Kursholder:
Ole André Bråten er rådgiver, krise- og konfliktforsker og forfatter. Han har spesialisering innen arbeids- og organisasjonspsykologi foruten utdanning og erfaring fra forsvar og politi. Bråten har tidligere arbeidet for FN og NATO og som politioverbetjent, høgskolelektor og sensor ved Politihøgskolen. Forskningsområdene hans omfatter forhandlingspsykologi, samfunnssikkerhet og beredskap, samt forebygging av trakassering, trusler og vold i norsk arbeidsliv. Han har bred erfaring med ledelse av utrednings-, utviklings-, omstillings- og endringsprosesser.

Bråten er en mye benyttet konferansier, seminarleder, kurs- og foredragsholder. Han har vært brukt som rådgiver og veileder innen temaet ved alle deler av oppvekst- og utdanningssektoren.

Format: Onlinekurs

Innhold: Kombinasjon av pedagogiske virkemidler - som teori med videoleksjoner og praktiske refleksjonsoppgaver

Varighet: Totalt 45 minutter

Gjennomføring: E-læring eller webinar

Målgruppe: Ansatte i oppvekst- og utdanningssektoren, samt ansatte innen HMS, HR, kvalitet og utvikling. Kurset er også aktuelt for andre som arbeider med barn og unge som møter tilsvarende utfordringer. 

Kursleder: Ole Andre Bråten

Kurset ble først utviklet som et digitalt tilbud til Utdanningsforbundets medlemmer.  

Fagansvarlige

 

Ole Andre Bråten er spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi, faglitterær forfatter og rådgiver. 

Bråten har lang undervisningserfaring, bla fra Politihøgskolen der han i 5 år var faglærer og sensor innen tema som kommunikasjon og konflikthåndtering, politipsykologi, vitne- og avhørspsykologi og yrkesetetikk. Han har levert digital undervisning ved Handelshøgskolen BI, Oslo Met, NTNU, UiT Norges Arktiske Universitet mv.

Han har utviklet digitale kompetanseprogram for noen av landets største virksomheter og er en mye benyttet digital foredragsholder. Han leder virtuelle workshops, webinar og utviklet innovative e-læringsprogram. Han er også ekspert innen ny læringsteknologi og driver en rekke utviklingsprosjekter for å gi virksomheter tilgang til unike læringsprosesser. Han foreleser jevnlig og er en mye benyttet seminarleder og kurs- og foredragsholder.

Anette Falkum er spesialist innen helse- miljø og sikkerhet, faglitterær forfatter og rådgiver.  

Falkum har bakgrunn som leder, organisasjonsrådgiver, krise- og konfliktforsker og faglitterær forfatter. Hun er utdannet sykepleier ved Edith Cowan University, Perth og Universitetet i Stavanger. Nasjonal og internasjonal erfaring fra helsesektoren, sist som leder i spesialisthelsetjenesten ved Oslo Universitetssykehus.

Siden 2010 har Falkum ledet organisasjonsutviklingsprosesser for virksomheter innen næringsliv og offentlig sektor. I sitt arbeid har hun vært opptatt av å utvikle kunnskapsbaserte strategier og modeller knyttet til praktiske. Hun er engasjert i innovasjonsprosjekter for nye læringsmodeller og har bla vært deltaker på Google sitt inkubatorprogram i Norge. Hun er opptatt av å tilføre kompetanse for å sikre gode beslutninger. 

 

Få tilbud på dette kurset for deres ansatte

Fyll inn e-post, telefon og antall ansatte - så mottar du tilbud som e-post og sms

 

Ofte stilte spørsmål

Få kursnyheter rett i innboksen 👉

Bli oppdatert når vi lanserer nye kurs

Et program spesielt for ansatt i skolen

Hvordan håndtere utfordringen med vold og trusler i skolen ble utviklet som et tilbud for Utdanningsforbundets medlemmer og har vært levert for sektoren over hele landet. Programmet passer både som live webinar på planleggingsdager eller interne seminar - eller som e-læring når dere ønsker tilgang til kurset for deres ansatte gjennom hele året. Som e-læring mottar deres ansatte personlig kursbevis. 

Ta kontakt

Er det noe du lurer på angående dette kurset?

Kursleder Ole Andre Bråten besvarer deres henvendelse. 

Tilbakemelding innen 24 timer

Ønsker dere fysisk kursbok til deres ansatte? 

Der ønskelig tilbys kursleders fagbok utgitt på Cappelen Damm Akademisk som fysisk kursbok ved gjennomføring av kurset. Dette har vist seg særlig aktuelt for mindre grupper - som ledergrupper i oppvekst- og utdanning, eller der virksomheten har ansattgrupper som ønsker utdypende kompetanse. 

Les mer om kursleders fagbok her