Varsling og granskning
Klage- og varslingssaker er viktige mekanismer for Ä sikre at en organisasjon opererer pÄ en rettferdig og etisk mÄte. Det gir ansatte og andre interessenter mulighet til Ä rapportere om mulige lovbrudd, uregelmessigheter eller uakseptable forhold som kan pÄvirke organisasjonen. Ved Ä vektlegge et organisasjonspsykologisk perspektiv kan vi kan hjelpe bedrifter med Ä hÄndtere og lÞse klage- og varslingssaker pÄ en profesjonell mÄte.
Det fÞrste trinnet i Ä hÄndtere klage- og varslingssaker er Ä sÞrge for at det er et system pÄ plass for Ä motta og behandle klager og varsler. Dette kan gjÞres ved Ä ha en klage- og varslingsprosedyre, og ved Ä sÞrge for at det er tydelige retningslinjer for hvordan klager og varsler skal hÄndteres. Det er ogsÄ viktig Ä sÞrge for at det er personer eller enheten som er ansvarlige for Ä motta og behandle klager og varsler.
Det neste trinnet er Ä sÞrge for at klager og varsler blir undersÞkt pÄ en grundig og profesjonell mÄte. Dette kan gjÞres ved Ä sÞrge for at det er en person eller enheten ansvarlig for Ä undersÞke klager og varsler, og at det er tydelige retningslinjer for hvordan undersÞkelsen skal gjennomfÞres. Det er ogsÄ viktig Ä sÞrge for at undersÞkelsen gjennomfÞres pÄ en objektiv og uavhengig mÄte.
Det tredje trinnet er Ă„ sĂžrge for at det blir gitt en tilfredsstillende respons til den som har klaget eller varslet. Dette kan gjĂžres ved Ă„ sĂžrge for at den som har klaget eller varslet fĂ„r informasjon om hva som skjedde som en konsekvens av klagen eller varslet, og ved Ă„ sĂžrge for at det blir gjort tiltak for Ă„ forhindre at lignende situasjoner skjer igjen. VĂ„re rĂ„dgivere bistĂ„r med Ă„ utvikle og drifte effektive systemer for varslingsmottak - samt bistĂ„r med ledelse av og rĂ„dgivning i varsling og granskningsprosesser.Â
Vi leverer system for mottak av varsling - og ivaretakelse av varslere.Â

Ta kontakt
Få tilbakemelding innen 48 timer