FĂ„ svar innen 48 timer!
VÄre spesialrÄdgivere
Nye foredrag hĂžsten 2025

Varsling og granskning

Klage- og varslingssaker er viktige mekanismer for Ä sikre at en organisasjon opererer pÄ en rettferdig og etisk mÄte. Det gir ansatte og andre interessenter mulighet til Ä rapportere om mulige lovbrudd, uregelmessigheter eller uakseptable forhold som kan pÄvirke organisasjonen. Ved Ä vektlegge et organisasjonspsykologisk perspektiv kan vi kan hjelpe bedrifter med Ä hÄndtere og lÞse klage- og varslingssaker pÄ en profesjonell mÄte.

Det fÞrste trinnet i Ä hÄndtere klage- og varslingssaker er Ä sÞrge for at det er et system pÄ plass for Ä motta og behandle klager og varsler. Dette kan gjÞres ved Ä ha en klage- og varslingsprosedyre, og ved Ä sÞrge for at det er tydelige retningslinjer for hvordan klager og varsler skal hÄndteres. Det er ogsÄ viktig Ä sÞrge for at det er personer eller enheten som er ansvarlige for Ä motta og behandle klager og varsler.

Det neste trinnet er Ä sÞrge for at klager og varsler blir undersÞkt pÄ en grundig og profesjonell mÄte. Dette kan gjÞres ved Ä sÞrge for at det er en person eller enheten ansvarlig for Ä undersÞke klager og varsler, og at det er tydelige retningslinjer for hvordan undersÞkelsen skal gjennomfÞres. Det er ogsÄ viktig Ä sÞrge for at undersÞkelsen gjennomfÞres pÄ en objektiv og uavhengig mÄte.

Det tredje trinnet er Ä sÞrge for at det blir gitt en tilfredsstillende respons til den som har klaget eller varslet. Dette kan gjÞres ved Ä sÞrge for at den som har klaget eller varslet fÄr informasjon om hva som skjedde som en konsekvens av klagen eller varslet, og ved Ä sÞrge for at det blir gjort tiltak for Ä forhindre at lignende situasjoner skjer igjen. VÄre rÄdgivere bistÄr med Ä utvikle og drifte effektive systemer for varslingsmottak - samt bistÄr med ledelse av og rÄdgivning i varsling og granskningsprosesser. 

Vi leverer system for mottak av varsling - og ivaretakelse av varslere. 

Ta kontakt

Få tilbakemelding innen 48 timer