Digitalt spesialkurs
Hvordan oppnå retten til et trygt og godt skolemiljø? (opplæringsloven kap 9a)
Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Skolen skal forebygge brudd på retten til et trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerleg for å fremme helsen, trivselen og læringen til elevane.
I dette kurset gir Ole Andre Bråten og Anette Falkum praktiske råd til hvordan skolen kan forebygge konflikter, samhandle med foresatte på en god måte og sikre kunnskap om hvordan ulike samhandlingssituasjoner kan møtes. Bråten og Falkum har forsket på konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren og bistått alle deler av sektoren med rådgivning, kompetanseutvikling og veiledning.
Dette digitale kurset er utviklet spesielt for ansatte i oppvekst- og utdanningssektoren, med fokus på psykologiske og arbeidsrettslige tema - samt praktisk innføring i konflikthåndtering i klasserommet. Deres ansatte vil også få innføring i hvordan de kan - og bør forholde seg ved mobbing, trakassering, diskriminering og vold.
I kurset får du en innføring i følgende:
- Hvordan oppnå retten til et trygt og godt skolemiljø?
- Mobbing som fenomen
- Hvordan utvikles diskriminering?
- Trakassering og vold i skolen
- Elevenes læringsmiljø
- De ansattes arbeidsmiljø
- Samarbeid med foresatte
- Kommunikasjon som verktøy i konflikthåndtering
- Aktiv lytting – samspillet mellom verbal og nonverbal kommunikasjon
- Faktorer som påvirker samhandling med barn og unge
- Evne og motivasjon til å oppfatte og vurdere et budskap
- Relasjonskompetanse og handlingskompetanse
- Arbeidssituasjoner der ansatte kan møte vold, trusler og trakassering
- Valg av strategier og metoder for å håndtere mobbing, vold, diskriminering og trakassering
- Klasseromsledelse
- Hvordan kan kommunikasjon benyttes som verktøy for konflikthåndtering i møte med barn og unge?
- Tre kommunikasjonsformer som kan skape positiv endring
- Situasjoner med lavt konfliktnivå
- Situasjoner med moderat risiko
- Situasjoner med høyt konfliktnivå
- Støtte til positiv oppvekst og utdanning – givende og krevende
- Å møte motstand – veien videre
- Når vi har møtt aggressiv og voldelig adferd – de alvorlige situasjonene
- Nødrett og nødverge
- Når er det ønskelig med videre oppfølging?
- Gode former for oppfølging
- Defusing – umiddelbar støttesamtale
- Psykologisk debriefing
- Oppfølging av barn, ungdom og foresatte
- Et godt oppvekst- og læringsmiljø uten mobbing skaper trygghet
Praktisk informasjon:
- Kurset er tilgjengelig for alle ansatte i virksomheten i hele 12 månedere
- Etter gjennomført kurs utstedes automatisk kursbevis som dekker alle utdanningslovens på området
- Dette er et spesialkurs utviklet spesielt for ansatte i skole og barnehage
- Som introduksjon til kurset blir du introdusert for tre tema der du må ta stilling til konkrete caser

Format: Onlinekurs
Innhold: Kombinasjon av pedagogiske virkemidler - som teori med videoleksjoner og praktiske refleksjonsoppgaver
Varighet: Totalt 90 minutter
Gjennomføring: Modulbasert
Målgruppe: Ansatte i oppvekst- og utdanningssektoren, samt ansatte innen HMS, HR, kvalitet og utvikling. Kurset er også aktuelt for andre som arbeider med barn og unge.
Etter at den ansatte har gjennomført kurset har vedkommende tilgang til de ulike modulene for videre fordypning i 12 måneder
Fagansvarlige
Ole Andre Bråten er spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi, faglitterær forfatter og rådgiver.
Bråten har lang undervisningserfaring, bla fra Politihøgskolen der han i 5 år var faglærer og sensor innen tema som kommunikasjon og konflikthåndtering, politipsykologi, vitne- og avhørspsykologi og yrkesetetikk. Han har levert digital undervisning ved Handelshøgskolen BI, Oslo Met, NTNU, UiT Norges Arktiske Universitet mv.
Han har utviklet digitale kompetanseprogram for noen av landets største virksomheter og er en mye benyttet digital foredragsholder. Han leder virtuelle workshops, webinar og utviklet innovative e-læringsprogram. Han er også ekspert innen ny læringsteknologi og driver en rekke utviklingsprosjekter for å gi virksomheter tilgang til unike læringsprosesser. Han foreleser jevnlig og er en mye benyttet seminarleder og kurs- og foredragsholder.
Anette Falkum er spesialist innen helse- miljø og sikkerhet, faglitterær forfatter og rådgiver.
Falkum har bakgrunn som leder, organisasjonsrådgiver, krise- og konfliktforsker og faglitterær forfatter. Hun er utdannet sykepleier ved Edith Cowan University, Perth og Universitetet i Stavanger. Nasjonal og internasjonal erfaring fra helsesektoren, sist som leder i spesialisthelsetjenesten ved Oslo Universitetssykehus.
Siden 2010 har Falkum ledet organisasjonsutviklingsprosesser for virksomheter innen næringsliv og offentlig sektor. I sitt arbeid har hun vært opptatt av å utvikle kunnskapsbaserte strategier og modeller knyttet til praktiske. Hun er engasjert i innovasjonsprosjekter for nye læringsmodeller og har bla vært deltaker på Google sitt inkubatorprogram i Norge. Hun er opptatt av å tilføre kompetanse for å sikre gode beslutninger.
Få tilbud på dette kurset for deres ansatte
Fyll inn e-post, telefon og antall ansatte - så mottar du tilbud som e-post og sms
Ofte stilte spørsmål
Påmelding og varighet
Oppbygning og gjennomføring
Slik får deres ansatte tilgang til onlinekurset
Er det noe annet du lurer på?
Få kursnyheter rett i innboksen 👉
Bli oppdatert når vi lanserer nye kurs
La deg inspirere av noen av våre artikler
